The Black taxi tour

Engelskan är lite svår att förstå här ibland och jag har upptäckt att de förstår L bättre än mig, haha. Under vår första dag så flanerade vi i staden i försök att komma underfund med kartan och att orientera oss. Vi hann också uppleva en del sevärdheter. Nu skulle vi lära oss lite mer om historien.   
 
Plötsligt var han där, vår guide för dagen! Han frågade inte vad vi hette utan han kallade oss för girls eller guys, jag hade svårt att tyda vad han sa. 
 
Om jag förstod rätt så går de anhöriga fortfarande hit varje dag. 
 
Det var dags för vår "Black taxi tour" och vi skulle ut och se lite murar runt om i Belfast. Alla som jobbar som guide har själv drabbats på något sätt av det tidigare oroligheterna och våldet i staden. 
 
Det är vanligt med muralmålningar och inte bara för att sprida ett politiskt budskap utan också för att visa historiska händelser och för att hylla personer.
 
Vilhelm av Oranien eller mer känd som Vilhelm den III av England och hans segrar mot katolska Jakob den II av England och Irland i slaget vid Boyne 1690.
 
Den tolfte juli varje år är det en parad som bland annat firar denna händelse. Vår guide berättar att han lämnar staden den dagen som så många andra eftersom det brukar innebära en del oroligheter och att gator spärras av. Den dagen flaggas det på de protestantiska delarna av staden med den engelska flaggan. 
 
Det är mycket flaggor i staden. I den katolska delen flaggar man också med Palestinska flaggor och i den protestantiska med den Israeliska. 
 
 
Vår guide som visade mycket känslor under turen. Det var både skratt och tårar.
 
Om ni åker till Nordirland så kommer ni att komma i kontakt med ordet "Ulster." Det är den nordligaste provinsen på Irland. Det förnkippas också med det ursprungliga irländska ylletyget som kallades "Ulster."
 
En del av den protestantiska befolkningen i Nordirland föredrar benämningen Ulster på sitt hemland framför Nordirland även fast Ulster även omfattar tre grevskap som tillhör republiken Irland. Det finns också ett parti som heter UUP som betyder: Ulster Unionist Party.
 
L trivdes i förarsätet. :-)
Jag ser mer koncentrerad ut, haha. 
 
Det är svårt att resa till Belfast utan att ta in den mer allvarliga sidan som handlar om dess historia. Vi får hoppas på att bägge sidor en dag kan förlåta varandra. Det är inte lätt som svensk att förstå och ta in, vi som har levt så länge i fred.
 
Den spännande turen fortsätter.
 
Tusen kramar
 
Phyllis Andersson 
 
 
 
 
 
 
 
 
Angelica Wåhlin
2018-06-16 @ 22:47:33
URL: http://angelicawahlin.se/

Det där verkar väldigt intressant! Hade ingen aning om det mesta du berättade om :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

byphyllis.blogg.se

Mitt smeknamn när jag var liten var Phyllis, därav namnet Byphyllis. Jag är en kvinna född -66 som vill skriva och inspirera med min "Nystart i livet"...

RSS 2.0