Ta hand om sig själv

Igår fick jag en kommentar om det här med att du inte är hemma från jobbet när du är sjuk och att du får dåligt samvete om du går hem tidigare. Varför är det så? Varför ska vi inte få ta hand om oss själva?
 
Jag jobbade sju år på en arbetsplats där jag nästan varje morgon var där klockan sju. Eftersom jag är en person som tycker om att utvecklas och att ha eget ansvar så tog jag på mig fler arbetsuppgifter. 
 
Under ett år så var det ingen återhämtning utan från årets början till slut så var det hektiska dagar. Vad jag saknade var att chefen inte kom förbi och frågade hur du mådde eller hur det gick... 
 
Jag var på gränsen att gå in i den så kallade "väggen". Det var en balansgång under hela det året och en tid därefter. Det första tecknet var (förutom att du kände dig uppstressad) att jag började prata fortare och att jag blev anfådd när jag pratade. 
 
En fridfull bild från Australien...
 
En dag så fick vi veta att vi var tre som skulle få sluta eftersom en del av vår avdelning skulle outsorcas... 
 
Ekorrhjulet snurrar så fort att du aldrig stannar upp och tar dig tid att ta hand om dig själv. Vi har ju bara ett liv så hur kommer det sig att vi inte är mer kärleksfulla mot oss själva?
 
Varför inte regelbundet ta en dag då du unnar dig egentid. Kanske att du är hemma eller så behöver du byta miljö... Tar en långpromenad. Unnar dig din favoriträtt. Tar ett bad. Tänder ett ljus och läser en bok. Ta fram ett tomt blad och målar, skriver, tecknar det som kommer upp...
 
 
Fler bilder från Australien. Jag kan längta efter den avslappnade livsstilen där borta...
 
Jag hade bestämt mig för att satsa på min hälsa det här året. Det betydde bland annat att jag hejdade mig när jag höll på med ett projekt som bara blev en stressfaktor. 
 
Den höga tröskeln för att komma igång med träningen har jag kommit över och jag längtar till mina träningspass i joggingspåret och på utegymmet. 
 
Visst glömmer vi lätt den mentala hälsan? För min egen del så har jag börjat lyssna mer när kroppen säger ifrån. Även med risk att verka tråkigt så har jag ofta helt oplanerade helger. 
 
Jag har anmält mig till en kurs i frigörande dans som jag intuitivt känner är något som kommer att göra mig gott! :-)
 
Hur är du mer kärleksfull mot dig själv?
 
Tusen kramar 
Phyllis Andersson
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Erica
2017-09-23 @ 14:57:10
URL: http://fikastyle.blogg.se

:) Fint komponerat inlägg. Och gud vad härligt med frigörande dans! Det är förresten inte alls tråkigt med oplanerade helger. Låt oss helt enkelt sluta säga så! Istället säga - i helgen har jag så mycket att se fram emot, jag har ingenting planerat! Kram

Svar: Tack, det låter bra. :-) I fortsättningen ska jag säga så... Jag tycker själv att det är underbart med oplanerade helger! Kram!
ByPhyllis




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

byphyllis.blogg.se

Mitt smeknamn när jag var liten var Phyllis, därav namnet Byphyllis. Jag är en kvinna född -66 som vill skriva och inspirera med min "Nystart i livet"...

RSS 2.0