På väg

Just nu sitter jag på tåget alldeles ensam i en 1:a klass vagn... Nuförtiden så unnar jag mig det när jag reser om jag är ute i god tid och bokar! Det är en speciell känsla att sitta helt ensam i en tågvagn, det är nästan som ett spöktåg...! Jag är på väg till ett "Nyårsretreat" i Dalarna så jag tänkte skriva de sista punkterna från Esther Zimmers "17 sätt att komma ihåg vem du är". 
 
Här är jag just nu, helt ensam...
Frukost!
 
Först en kort sammanfattning av punkt tolv: "Skapa en ärlig vision av ditt liv". 
 
Många virrar omkring utan att fråga sig själva vad de verkligen vill och varför, istället går det efter samhällets definition på lycka och gör det till sin egen utan att ifrågasätta.
 
Ändå så är detta ditt liv...
 
Jag tycker att vi alla måste bli bättre på att uttrycka vad som är viktigt för oss och att namnge det som vi längtar efter utan att skämmas för att vi vill ha mer och att oroa oss för om vi ska misslyckas i vårt försök att uppnå vad det än är som vi vill. 
 
Utan en vision så är det ju omöjligt att ta de steg som du behöver för att få det liv som du vill ha. 
 
Varannan månad gör jag en "vision board" med bilder och ord.... jag ser det som om jag skapar konst... jag låter fantasin flöda fritt och jag blir alltid förvånad över vad jag gräver fram i mitt djupaste omedvetna. 
 
Jag tar bort och lägger till under tiden som går...
 
Den avgörande frågan är "hur vill jag må". Den här frågan gör att jag lever mer i nuet och inte bara fokuserar på framtiden. Den påminner mig också om att jag själv kan välja hur jag ska må...
 
Hejdå Stockholm på några dagar...
Det är härligt att vara på väg..., men i början har jag seperationsångest när jag lämnar min lägenhet, hihi. 
 
Punkt tretton: "Läs böcker som öppnar dina sinnen för vad som är möjligt". Esther Zimmer rekommenderar några böcker: 
 
A return to love av Marianna Williamsson
The war of art av Steven Pressfield
Anything av Brené Brown
The art of asking av Amanda Palmer
Wild av Cheryl Strayed
 
Punkt fjorton: "Omge dig själv med positiv energi". 
 
All vänskap är inte av godo. Vissa sprider positiv energi och vissa negativ. Detta har inneburit att jag har släppt en del av mina vänner. 
 
Punkt femton: "Rensa i ditt hem. Fixa saker. Bli mer organiserad". 
 
Jag har spenderat en sommar med att rensa mitt hem. Jag har också fått saker fixade, inramade och det har blåst liv i delar av mitt hem som har väntat på min uppmärksamhet i åratal. Det är ett pågående arbete, men ju mer jag får ordning i mitt hem, desto mer kommer jag i kontakt med mig själv. 
 
Vilka sötnosar! Jag vill ju så gärna ha en hund...
 
Punkt sexton: "Sluta att spendera så mycket tid online".
 
Jag upptäckte att det var mycket enklare att komma ihåg vem jag är när jag slutade ha mitt ansikte tryckt mot skärmen och då jag läste om andras liv. Om du tycker att det är omöjligt att låta bli läs boken: "Irresistible" av Adam Alter. 
 
Sista punkten! Punkt sjutton: "Försök inte att göra allting". 
 
Plocka en eller två saker från din "att göra lista" och gör dem ordentligt och avsluta. Du kan inte göra alla saker på en gång. Jag vet när jag försöker att det bara slutar med att jag känner mig misslyckad. Men när jag gör två till tre saker och kanske till och med fyra och att jag gör dem ordentligt, då slutar det med att jag känner mig nöjd med mig själv. Mitt självförtroende ökar eftersom jag avslutade vad jag skulle göra och det hjälper mig att hitta tillbaka till mig själv. 
 
 
Ibland är det bra att ta en "selfie", haha. Jag inser att jag har blivit äldre och jag ser sliten ut. 
 
Kanske det är dags för mig att sova mer och ta hand om mig. Jag får nog studera Esther Zimmers punkter inför det nya året. 
 
Nu ska jag spendera fyra dagar på retreat. Det blir föreläsningar, mindfullness och andra "feelgood" aktiviteter. Det ska bli skönt att få backa ett steg i ekorrhjulet. Min vision för 2018 börjar bli tydligare och jag ser fram emot att ta det första stegen på det nya året. Det blir resor, hälsa och mer Esther Zimmer nästa år!
 
Tusen kramar
 
Phyllis Andersson
 
 
 
 
 
 
 
 
Lars Gustafsson
2017-12-29 @ 09:01:11
URL: http://nykterfyllekaja.blogg.se/

Vad härligt du ger dig hän.Din Esther Zimmer verkar ge dig massor av energi. Jag gillar många Av hennes punkter. Som du beskriver. Omge sig med människor som ger positiv energi håller med 200%. Din bloggsida ger mig massor av inspiration.
Mitt föredrag om alkohol och droger idag på Engelska gick skitbra. Jag är skitstolt och jag hade ingen ångest inför föredraget heller. Inga fusklappar eller stolpar. Nää rätt från hjärtat. Ha det bra nu Phyllis i Dalarna




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

byphyllis.blogg.se

Mitt smeknamn när jag var liten var Phyllis, därav namnet Byphyllis. Jag är en kvinna född -66 som vill skriva och inspirera med min "Nystart i livet"...

RSS 2.0