Tålamod

Vem orkar ha tålamod? Jag ska erkänna att jag inte är bra på det. I den fotografikurs som jag går så har vi en bok som heter "The Visual Toolbox" av David Duchemin. Förutom att den har mycket kunskap och bra övningar så är den också lite filosofisk. 
 
I ett kapitel så skriver han om tålamod när du ska ta en bild. Det kan vara ett porträtt, landskapsbild, vilket motiv som helst. Då gäller det att att inte ge upp utan att vänta in rätt ögonblick. Till exempel en lätt smekning som brudparet ger varandra, ett leende eller något som dyker upp i din landskapsbild. 
 
Älskar den här butiken: "Götgatsbackens hälsokost".
 
Om du ger upp innan dess då missar du det magiska ögonblicket. Han fortsätter ... "vissa saker behöver få hända ...". "Vi behöver sakta ner lite". "... men att sakta ner är inte det samma som att ha tålamod. Att sakta ner är i vilken takt vi gör saker. Medan att ha tålamod är hur länge vi är villiga att stanna upp. Det handlar om att vänta."
 
 
David Duchemin fortsätter: "Tålamod är det som håller dig från att ge upp, från att leta genvägar, från att bli så paralyserad av din besvikelse eller rädsla så att du inte kan göra någonting utan att ta samma bild om och om igen."
 
"Ha tålamod med ditt motiv, ljuset, människorna som du arbetar med och mest av allt med dig själv och din process som är unik för just dig, med sina skönhetsfläckar och plågsamt långsam".
 
Dessa textrader påminner mig om hur jag lever mitt liv ...
 
"Du behöver fortfarande vänta ut det. Men gör det." 
 
Tålamod, som Aristotle sa: "is bitter, but the fruit is sweet".
 
Det är andra gången jag läser igenom boken. Vissa saker tar det tid att få in eftersom den är på engelska. Idag skriver jag mitt sista prov. Jag måste bläddra lite i den andra kursboken på väg till jobbet: "Fotoskolan 2" av Viktor Sundberg. Den och nummer ett, ger en väldigt bra grund att stå på. Sedan kan du läsa "The Visual Toolbox" och få lite filosofi på köpet, hihi. 
 
Tusen kramar
 
Phyllis Andersson



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

byphyllis.blogg.se

Mitt smeknamn när jag var liten var Phyllis, därav namnet Byphyllis. Jag är en kvinna född -66 som vill skriva och inspirera med min "Nystart i livet"...

RSS 2.0