Ditt val

Just nu har jag en hög trave med böcker som jag har plockat fram från hyllan. De är kok-, tränings-, och  självhjälpsböcker. Det låter som en femtioårskris, haha.
 
Jag har tagit fram dem för att få inspiration inom olika områden. Fastän jag tränar via min e-club så är det bra att få inspiration från annat håll. Bland annat så har jag köpt en bok från Blossom för ett antal år sedan.
 
Förutom att den ger bra tips om hälsa, så avslutar hon sin bok så fint. 
 
Mamma är på besök över Påsk. Kanske att vi tar en tur i Gamla stan?
 
Hon skriver om de tankar som jag har haft om att känna sig "egoistisk" när jag har satsat på min hälsa och på personlig utveckling. 
 
Blossom skriver bland annat: "För att du ska kunna vara till glädje för din familj och vänner och finnas där när dina nära behöver dig, är det viktigt att du tar hand om dig själv."
 
Det får mig att tänka på ett yogaretreat där alla hade svårast att "andas in" djupa andetag mot att andas ut. Att andas in handlar ju om att ta emot. 
 
Häftiga källarvalv. Jag gick ut från t-banan i Gamla stan, rakt upp mot Lilla Nygatan, sedan fortsatte jag mot Stora Nygatan, gick till vänster och sedan upp på Kåkbrinken till höger. 
 
Blossom fortsätter: "Gamla ordspråket - du får vad du står, stämmer. Du kan inte ge något som du inte har. Det är som att man bara skulle andas ut, det går ju inte. Man måste ju andas in varannan gång."
 
Det är som en annan bok som jag läser just nu med Mia Törnblom: "Att ta plast med ansvar och generositet." Det är ungefär som när jag ska åka min "bråkiga buss" till jobbet på morgonen. Jag ställer mig i kö, fast jag kan till och med låta någon som har fuskat och kommer från ett annat håll gå före, fast det går till en viss gräns, jag tar också min plats. 
 
Jag fortsätter Kåkbrinken till Stortorget som jag tvärsar över till Köpmangatan. 
 
Blossom avslutar med: "Att ta hand om sig själv är ett eget ansvar alla har. Vad jag tycker om eller säger om bicepsträning eller viktminskningsmetoder är egentligen oväsentligt. Struntar du i att välja god hälsa så är det ditt val och du får ta konsekvenserna. Ingen annan bryr sig. Inte ens jag, faktiskt. Så måste man träna? Det får du själv svara på."
 
Tänk på alla val du gör hela tiden som påverkar så mycket. Om du väljer soffan eller ett träningspass, pizzan eller det nyttigare alternativet, att sitta hemma ensam fastän du egentligen ännu hellre hade gått ut med dina vänner. 
 
Du kommer förbi den här trevliga butiken och "brända tomten" ...
... och den här mysiga franska restaurangen. Glöm inte att boka bord om du ska hit!
 
I slutet på 90-talet när jag gick en franska kurs på Visingsö så var det en av lärarna som sa precis det, "att det är de små valen du gör som avgör hur allt ska bli."
 
Jag ska erkänna att det passerade mig förbi. Det var synd att jag inte lyssnade på hennes kloka ord för det är ju de ständiga valen du gör som får dig att fastna eller som tar dig framåt. 
 
Det är tur att det aldrig är försent att ändra sig!
 
Tusen kramar
 
Phyllis Andersson
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

byphyllis.blogg.se

Mitt smeknamn när jag var liten var Phyllis, därav namnet Byphyllis. Jag är en kvinna född -66 som vill skriva och inspirera med min "Nystart i livet"...

RSS 2.0