Historiska pubar i Belfast

Jag hoppas att du har haft en skön Midsommar! Jag har precis kommit tillbaka från Siaröfortet som ligger ute i Stockholms skärgård. Tyvärr var ju inte vädret det bästa, så vad gör man då?
 
Jag kan rekommendera Siaröfortet för dig som vill ha lugn och ro, men då ska du inte glömma öronpropparna eftersom rummen på vandrarhemmet var riktigt lyhörda. Jag kommer att skriva mer om det i ett annat inlägg. 
 
Nu ska jag fortsätta med Belfast resan. En av de stora sevärdheterna är de historiska pubarna. Vår chaufför från "The black taxi tour" släppte av oss vid Crown Liquor Saloon. Han berättade att en av prinsarna nyligen hade varit här.
 
Det var skönt att lämna de regniga gatorna och komma in i värmen.
Det var svårt att undvika suddiga bilder här. Det var mörkt och folk i rörelse hela tiden. 
 
Det var fler som tänkte likadant och även vad gällde irish coffee verkade det som eftersom deras grädde var slut. Det var ändå värt att gå in här. Det är nog den finaste puben som jag någonsin har besökt.
 
De har organiserade pubturer här också precis som i Dublin. Den som fanns i min guidebok varar i tre timmar och då hinner du med fyra historiska pubar. Det ingår en "dryck" på varje pub och du får också uppleva irländsk folkmusik. 
 
Det var inte lätt att komma fram i baren. 
 
Vi råkade ut för en arg man utanför turistbyrån. Han kom från ingenstans, mumlade något och försvann lika snabbt. Jag tror att han såg min kamera och retade upp sig på den. Det är nog inte alla som gillar det nya med alla turister. Vår guide berättade om att många kryssningsfartyg åter har börjat stanna till i Belfast. 
 
Han berättade också att vi kunde råka ut för att någon kom fram och frågade oss var vi var ifrån. Med det ville han säga att de då undrade vilket område i staden vi kom ifrån. Det kan hända att de kommer fram och frågar det eftersom de inte känner igen oss. 
 
Ett sällskap som kanske tittar på foton?
 
Vi fortsatte till puben bredvid som var lite lugnare och där de förhoppningsvis skulle kunna servera oss en irish coffee. Jag tror att vi bägge var lite tagna efter taxi turen. Det hade startat upp många tankar i huvudet och jag funderade på hur det måste ha känts under den tiden.
 
Tänk att hela tiden behöva vara på sin vakt? Men du vänjer dig säkert, det måste du ju göra. Eller så flyttade man härifrån.
 
 
Äntligen fick vi det vi hade längtat efter! Det värmde gott och det var precis vad vi behövde efter dagens upplevelser. Efter den guidade visningen så hade jag fått en annan känsla för staden. Det var som om man förstår vad människor måste ha varit med om. 
 
Eller har fått en aning om, att förstå är nog omöjligt. Vi hade nog behövt lite musik och dans efter detta. Jag kan rekommendera för er som ska åka hit att besöka "Cathedral Quarter" som är ett område med mycket pubar och musik. 
 
Skål!
 
Tusen kramar
 
Phyllis Andersson
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

byphyllis.blogg.se

Mitt smeknamn när jag var liten var Phyllis, därav namnet Byphyllis. Jag är en kvinna född -66 som vill skriva och inspirera med min "Nystart i livet"...

RSS 2.0