Tillbaka till jobbet

Då var det dags att jobba igen. Det känns som om min semestervecka har varit jätte lång, men samtidigt som om jag precis lämnade jobbet på fredagen och njöt av att ha semestern framför mig. Är det inte alltid så? 
 
Förra gången som jag var på besök hos mamma i Hälsingland gjorde vi inte så mycket, men den här gången hade jag planerat in lite mer. Det var jag som planerade. Jag sa flera gånger till mamma att hon skulle komma med förslag, men hon envisades med att det var "min vecka."
 
Födelsedagspresent från en av mina mostrar. Hon sa att hon hade tänkt på mig när hon läste boken. :-)
Vackra Lillfjärden framför mammas lägenhet. 
 
Jag hann fylla år medans jag var där. Min släkt kom och firade med så fina presenter. Av mamma fick jag en behandling på ECO kliniken. Det var väldigt avkopplande och efteråt fick jag besked om att det värsta jag kunde göra var att sätta mig i en solstol, som var min plan, därför blev det en promenad runt Lillfjärden först. 
 
Det har varit så sorgligt med alla bränder runt om i Sverige och en av de värst drabbade områdena är här i Ljusdal. Det var i Ljusdals kommun som jag även tittade på mitt sommarhus. Jag kan inte föreställa mig känslan av att behöva lämna sitt hem. Och stackars alla vilda djur. Var tar dem vägen?
 
Det har varit en underbar känsla av att bara packa bilen och köra till stranden. Kommer att sakna "min" bil.
 
Jag kan inte minnas när jag senast hade en sådan härlig semestervecka! Det har blivit en massa sol och bad. Fast jag har alltid kört ner på eftermiddagen för att slippa smörja in mig med en massa solkräm. Några timmar har känts lagom. 
 
Det finns mycket kultur här. Det är på ett annat sätt än i Stockholm. Här blir du påmind om det överallt när du är ute och kör. Bara de gamla hälsingegårdarna innehåller ju mycket historia och sju av dem finns med på Unescos världsarvslistan. Man kanske kan säga att det är som "Hälsinglands slott".
 
Pallars i Älvharhed.
 
Vi gjorde en utflykt till en hälsingegård där vi även fick vara med om en visning. Mina mostrar var med, men det var bara jag och mamma som gick på visningen. Hon som hade hand om den hade gården som ett sommarhus och sedan ägde hon också en annan gård där hon drev ett lantbruk. 
 
Det var en sådan tuff kvinna. Tänk att ha hand om allt detta själv. Efter visningen blev det en fika på altanen. Det var härligt att sitta där och känna den svala vinden. Utanför fanns en grusväg som var den gamla vägen till Falun. Under tiden som vi var här kom det inte en enda bil förbi. 
 
Vackra Orbaden. Det är som att komma till Rivieran. :-)
Första gången som jag äter musslor. Det var på tiden, men jag har ännu inte bestämt mig för om jag gillade det?
Det var en försenad födelsedagsmiddag som min pappa bjöd mamma och mig på. 
 
Jag kan verkligen rekommendera Orbaden. Det är som att vara utomlands. Varför inte boka några dagar här med SPA? Jag ska göra det så snart jag får möjlighet. De har också olika temahelger och på vintern finns det aktiviteter som häst och släde. 
 
Vad mysigt det hade varit med att åka häst och släde nära jul. Jag kan tänka mig att det är en härlig stämning. Det var varmt varje dag under min semestervecka och här sitter vi direkt i solen. Jag måste säga att mamma och hennes systrar är tuffa som klarar av värmen så bra. 
 
Jag passar på och tar ett dopp i Hölick innan min bror ska komma på besök.
Min fina bil.
 
När jag hade två dagar kvar på min vistelse kom min bror och mina två äldsta brorsdöttrar på besök. Det var först tveksamt om det skulle köra. Min bror tyckte att det var trist att göra en så lång resa när det var så fint väder, men i sista stund bestämde de sig för att åka i alla fall. 
 
Det var så kul när de kom. De fick sova i en lägenhet som ligger i källaren som var perfekt just nu i värmen. Givetvis blev det stranden dagen efter. 
 
Jag fick användning av min solhatt!
 
Ha en underbar fortsättning på sommaren!
 
Tusen kramar
 
Phyllis Andersson
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

byphyllis.blogg.se

Mitt smeknamn när jag var liten var Phyllis, därav namnet Byphyllis. Jag är en kvinna född -66 som vill skriva och inspirera med min "Nystart i livet"...

RSS 2.0