Att hinna med

Har ni också svårt att veta hur ni ska hinna med allt som ni vill göra? Jag sitter mycket på jobbet så jag vill gärna röra mig på något sätt varje dag. Om jag tar igår som exempel. Jag jobbade till klockan fem. Sedan njöt jag av en lite längre promenad till tunnelbanan. Den tar cirka tjugo minuter. 
 
Jag hade tänkte läsa på min mobil men det var för trångt för det. Nästa gång ska jag ha min fotografibok uppe, det är den som jag mest behöver läsa...
Jag ska erkänna att fastän jag gillar november så saknar jag ljuset på kvällarna.
 
Ok, jag får bättra mig! Väl hemma så gick jag till ICA för att handla. Ibland väntar jag med att leta efter inspiration tills jag är där så det kan ta lite tid. :-) Det blev lätt matlagning på kvällen och sedan hade jag disk att ta hand om. Resten av tiden så pluggade jag fotografi och pysslade. Det var sånt där "småpyssel" ni vet som att vika tvätt, få undan saker som ligger framme och göra sådant som jag under en tid hade sagt "det gör jag sen". Igår lagade jag två klädesplagg. Jag ska erkänna att sy inte är min starka sida!
Underbara helg då du kan träna i dagsljus. Fortfarande min utmaning "axelpress". Haha, orkar fortfarande bara tre i rad...
Jag saknar nog ljuset mer än jag tror...
Jag hade velat göra mer igår, men tiden räckte inte till. Min plan vara att prova några pass på den e-club som jag är med i. Lite yoga och ett danspass hade varit jätte skönt! Sedan hade jag behövt dammsuga också... 
 
Ändå fick jag kämpa för att gå i tid från jobbet. Jag hade kunnat jobba några timmar till..., men hur hade kvällen då blivit? Jag tror att många av oss jobbar för mycket i alla fall. Det blir som en vana att sitta över en eller två timmar och sedan kan det vara svårt att bryta den. 
En regnig dag på väg till jobbet.
 
Mn önskan är att kunna gå ner på deltid. Eller om arbetsplatsen kunde vara mer flexibel. Det hade varit härligt att få in lite "må bra tid" på jobbet. Att du fick ett visst antal timmar i månaden som du kunde fördela som du ville. Du kunde få komma en timma senare för att få tid för en powerwalk på morgonen eller få gå en timma tidigare för att få ljus på dig och kanske gå på en spännande workshop!
 
Som det är idag så får jag tänka på vad jag gör varje timme. Hur jag utnyttjar min tid under resan till jobbet, att jag "klämmer in" en promenad kanske både före och efter jobbet, att jag ringer de samtal jag inte kan göra på kvällen. Jag behöver också planera dagarna. Vad vill jag prioritera? Vad ska jag göra för att komma framåt?
 
För mig är det min fotokurs och träningen just nu. Fotokursen för att jag hoppas på att kunna jobba med det i framtiden och träningen för att må bra. 
Helst av allt så skulle jag bara vilja njuta av allt vackert...
 
Det kanske är så enkelt att många av oss jobbar för mycket?
 
Tusen kramar
Phyllis Andersson
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Erica
2017-11-01 @ 08:07:20
URL: http://fikastyle.blogg.se/

Jag tror vi är långt ifrån ensamma om att vilja jobba deltid! Och jag tror att de inrutade arbetstiderna som existerar idag inte kommer att fungera i längden, de måste väl anpassas precis som allt annat i takt med att samhället och vår vardag förändras? Kram!

Svar: Tack! Jag håller med dig. Jag förstår inte varför det ska kännas så tabu att gå tidigare en dag eller att ta en semesterdag mitt i veckan för att du känner att "du behöver vara ledig". Kan det inte vara så att du blir mer kreativ om du får lite mer tid för dina fritidsintressen? Jag tror också på levande och flexibla arbetsplatser. Något jag saknar är "feedback" från min chef. Att få veta om jag gör ett bra jobb? Vad min chef ser för utvecklingsmöjligheter i mig? Jag saknar fler samtal med mina kollegor och chefer. Är det inte det man säger att under fika pausen kommer det fram nya idéer! Sverige kanske kunde stoltsera med att ha de "glada" arbetsplatserna där människor mår bra! Kram!
ByPhyllis

Erica
2017-11-03 @ 09:21:59
URL: http://fikastyle.blogg.se/

Dessvärre är ju fikapauserna utrotningshotade! På mitt senaste jobb existerade de inte. :( Kram

Svar: Tack för din kommentar! :-) Jag håller med dig om att fika pauserna är utrotningshotade. Där jag jobbar nu är det i alla fall en grupp som tar fika varje dag. Varför gör vi inte det när återhämtning är så viktigt och när utmattning har blivit en folksjukdom mer eller mindre...? Kanske kan det vara att det inte "ser bra ut" om "du har tid" för att sitta och fika. Då kan frågor komma upp som: Har hon för lite att göra? Hör inte hon till dem som är ambitiösa? Jag minns ett jobb jag hade där min närmaste chef sprang fram och tillbaka när det var stressigt. Jag frågade honom varför han sprang och han svarade: Ja, men det är ju bokslut....! Gör man själv likadant? Att jag inte tror att jag kan ta tio minuter och sätta mig ner? Tio minuter kan det göra så stor skillnad? Om man tänker vilken nytta det skulle göra så måste det vara värt att offra den tiden, eller? Du bryter en eventuell "stress spiral", du gör mindre fel, du blir gladare, det blir bättre sammanhållning och vi blir alla mer kreativa. Det är vad jag tror i alla fall.:-) Jag undrar fortfarande: Varför stressar vi? Varför riskerar vi vår hälsa? Kan vi inte göra ett bra jobb i alla fall? Varför kan vi inte beundra istället för att klandra dem som tar hand om sin hälsa och går hem i tid...? Kram!
ByPhyllis




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

byphyllis.blogg.se

Mitt smeknamn när jag var liten var Phyllis, därav namnet Byphyllis. Jag är en kvinna född -66 som vill skriva och inspirera med min "Nystart i livet"...

RSS 2.0