Dröja kvar

Jag trodde aldrig att jag skulle få inspiration till min blogg från en av mina kursböcker i fotografi. Den heter "The Visual Toolbox" av David Duchemin. Han verkar vara en "skön typ".
 
Det kan bero på att jag en större del av mitt liv och delvis fortfarande har skygglappar på mig. Det är en ny lärdom för mig att sakta ner som jag tycker är lite läskigt. Särskilt är det svårt i Stockholm där alla rusar på, haha. Det är mycket bekvämare att snabbt ta sig från A till B. 
 
Vilken härlig söndag det blev!
 
David skriver bland annat hur viktigt det är att inte stirra sig blind på något. Till exempel när du har bestämt dig för ett motiv som du ska fotografera att du inte glömmer bort annat som händer i omgivningen. 
 
Han berättar om ett experiment som hade gjorts där ett antal försökspersoner fick se några som kastade en basketboll mellan sig. De fick i uppgift att räkna antal passningar mellan dem som hade vita tröjor. Plötsligt så var det någon som gick genom bilden med en gorilladräkt på sig. 
 
 
När försöket var avslutat så var det bara hälften av personerna som hade lagt märke till gorillan fastän den hade passerat genom hela bilden. 
 
Vi ser vad vi letar efter och ännu viktigare enligt David så missar vi vad som verkligen händer runt omkring oss och han menar att det är en viktig lektion för en fotograf i iakttagelseförmåga. 
 
David berättar om när han var ung att han inte tog fotograferandet så allvarligt. Han lekte mer. Det fick honom att lära sig "att se". Han menar att det är vad allt handlar om att se saker från olika vinklar och att upptäcka saker. " ... om du inte kan se det intressanta och vackra i saker omkring dig så kommer du att kunna ta tekniskt perfekta bilder men bilder som lika lätt glöms bort."
 
Det blev en härlig promenad och ett pass på utegymmet i söndags. 
 
David hade frågat flera fotografer vad som hade varit deras viktigaste lärdom och flera av dem hade svarat "att sakta ner."
 
Att dröja oss kvar hjälper oss att se möjligheter och alternativa vinklar som vi inte hade tänkt på om vi hade rusat på. Det hjälper oss att bygga upp det som kallas för the flow och som kreativa människor behöver för sin skapandeprocess.
 
David brukar också påtala det för sina studenter när de reser tillsammans och när det bara vill rusa på och ta en massa bilder. Det blir samma bilder som du kan se i en reseguide och han frågar: "Vad vill du ha? Fotografier som du hittar i The Lonely Planet guide eller fotografier som får igång dig och som berör dig?"
 
Om du vill ha något mer så måste du sakta ner. Samma sak gäller för porträtt och landskapsbilder. 
 
Den viktigaste anledningen till att sakta ner är att du upplever själva ögonblicket mer och du blir mer medveten. Hur du lever dina "ögonblick" är hur du lever ditt liv. Du har bara den här korta stunden på jorden och att rusa på gör bara att det tar slut fortare. 
 
Fotografering handlar om livet - livet handlar inte om fotografering. Du kan inte fotografera vad du inte har upplevt och för att uppleva livet, människor och platser, så måste du först lägga ner kameran, ta ett glas vin och inte bara öppna dina ögon utan också ditt medvetande och ditt hjärta. 
 
Så fint och vackert skrivet av David Duchemin
 
Tusen kramar
 
Phyllis Andersson
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

byphyllis.blogg.se

Mitt smeknamn när jag var liten var Phyllis, därav namnet Byphyllis. Jag är en kvinna född -66 som vill skriva och inspirera med min "Nystart i livet"...

RSS 2.0