Regniga gator i Belfast

Vi pratade om det på jobbet igår att juni månad hittills har gått så fort till skillnad mot maj. Jag vet inte om det kan bero på att man börjar räkna ner dagarna till semestern? 
 
Jag fick förlängt på mitt uppdrag ett år. Det känns jätte bra! Snart ska jag ut och leta efter en sommarstuga i Hälsingland och då är det bra att veta att du har ett jobb för jag kommer säkert behöva göra mycket med "mitt objekt." De som ligger i min prisklass har ofta en del renoveringsbehov, haha.  
 
Var tog solen och sommaren vägen?
 
Ja, snart är det dags för min andra resa i sommar till Hälsingland! Men först tänkte jag fortsätta och berätta om Belfast.
 
Precis som idag regnade det den dagen då vi var ute på vår "Black taxi tour." Min väninna hade med sig ett paraply som vi delade på och som vi även försökte skydda vår guide med. När du är på västra sidan i Belfast så ska du inte fotografera polisen eller människor, jag förstod aldrig varför det var så viktigt just här?
 
Murarna gick det bra att ta bilder på. Bobby Sands och hungerstrejken från nittonhundraåttioen.
 
Hungerstrejken var slutet på en protest som hade varat under flera år. Självklart fick den mycket uppmärksamhet runtom i världen och det ledde bland annat till att Bobby Sands valdes till parlamentsledamot.
 
Plötsligt så vände sig guiden mot mig och frågade vad jag tyckte om det som Bobby Sands hade gjort. Det slutade nämligen med att han och tio andra fångar dog. Vad ska man svara på det? Det måste krävas en otroligt stark tro på något för att offra sitt liv för det.
 
Dessa tio män dog i hungerstrejken.
 
Livet är så underbart och han hade hela framtiden framför sig och de andra också självklart, men guiden frågade specifikt om Bobby Sands ... Det känns som ett sådant spill av människoliv. När jag tittade på bilden på muren så tänkte jag på vad vacker han var. 
 
Det har till och med gjorts en film om detta som heter "Hunger." Jag tror att som svensk så har du svårt att sätta dig in i sådana tankar. Bara för det så googlade jag om det och jag hittar både protester och uppror i Sveriges fattigkvarter redan på sjuttonhundratalet. Det är viktigt att komma ihåg att vi inte har fått vår frihet och demokrati gratis ...
 
Hungerstrejken handlade om att fångarna skulle få status som politiska fångar. 
 
Vi lämnar de regniga gatorna i Belfast och säger adjö till vår guide. Han släpper av oss vid en av de historiska pubarna som det finns gott om i staden och som är en del av sevärdheterna.
 
Nu längtade vi bägge efter en varsin irish coffee!
 
Tusen kramar
 
Phyllis Andersson 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

byphyllis.blogg.se

Mitt smeknamn när jag var liten var Phyllis, därav namnet Byphyllis. Jag är en kvinna född -66 som vill skriva och inspirera med min "Nystart i livet"...

RSS 2.0