Genom gatorna i Belfast

Vi hann med mycket den första dagen och det är otroligt att vi orkade egentligen med tanke på att vi hade varit uppe så tidigt. Är det inte så när man reser att det känns som om de första dagarna är längst? Du tänker att du har si och så många dagar kvar, men var tar de sista dagarna vägen?
 
Vi tog fram våra guideböcker för att leta restaurang. Det var någon som såg helt igenbommad ut. Någonstans hade vi hört att en duktig kock hade återvänt till Belfast för ett antal år sedan och det hade plötsligt börjat dyka upp fler och fler bra restauranger.
 
Vi hade bestämt oss för "finmat" idag och vi blev inte missnöjda. 
 
En fantastisk efterrätt!
 
Den var svår att hitta precis som vissa pubar här. Du upptäcker dem inte utifrån. Antingen ser det helt anonymt ut eller så ligger de på en smal bakgata. Den här restaurangen heter precis som gatan: James St. South. Det var en väldigt avslappnad autmosfär. Jag kände mig inte klädd men det glömde jag bort så fort vi kom in. 
 
De var väldigt välkomnande och proffsiga. Jag hade riktat in mig på att äta så nyttigt som möjligt de här dagarna och att äta mycket fisk, så det fick det bli. Vi var bägge väldigt nöjda med maten. 
 
Belfast by night och City Hall. Ett bra riktmärke i staden.
Vår färd "hemåt" startade. Ingen större trängsel på gatorna fast det var ju tisdag.
 
Ett tips är att läsa på lite om restauranger innan. Variera mellan pubmaten och "finmaten." Om du som jag är "halvvegetarian" och samtidigt gillar mat kan jag rekommendera att ta fish & chips om du äter på en pub och inte en vegetarisk hamburgare eller liknande substitut.
 
Det första är dem bra på, men annars är det nog bättre att beställa in en sallad. Om de inte är lite mer proffsiga och gör en hamburgare med portabella till exempel. 
 
Du ser litegrann av kranarna i bakgrunden som heter Samson och Goliath och är en känd siluett i Belfast.
Bron över floden Lagan.
 
Det var skönt med en promenad efter maten med den goda efterrätten. :-) Vi började redan känna oss hemma. Efter vägen ser vi en skymt av den stora parken "Ormeau park" som vi också har som utsikt från vårt rum. Vi kommer in i våra kvarter som jag förstår ligger öster om staden. Är inte den bästa på kartan, haha. 
 
De har börjat ta bort målningar som är hotfulla, men denna verkar de har glömt bort.
Florida Street precis i närheten av där vi bor. Jag reser ju till Florida i höst ... 
"Hemma" igen! Det kändes som en lång färd genom staden. 
 
Jag kan lova att det var två som sov gott den natten.
 
Vår resa fortsätter ...
 
Tusen kramar
 
Phyllis Andersson
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

byphyllis.blogg.se

Mitt smeknamn när jag var liten var Phyllis, därav namnet Byphyllis. Jag är en kvinna född -66 som vill skriva och inspirera med min "Nystart i livet"...

RSS 2.0