Botaniska trädgården

Vårt pensionat i Belfast var precis som du tänker dig att det ska se ut. Först kom du in i en liten hall. Till vänster låg matsalen och till höger ett vardagsrum med som det såg ut en öppen spis. Rakt fram en lite disk i en mörk hörna som skulle föreställa receptionen. 
 
Och så Marian som tog emot oss med ett vänligt leende. Bland det första jag tänkte på var hennes välmanikyrerade naglar. På något sätt så väntade man sig inte det.
 
Botaniska trädgården är värt ett besök. Varför inte en pick-nick här om det är fint väder?
Trädgården anlades som en privat trädgård år 1828, och för allmänheten år 1895.
 
Vi fick ett rum längst upp. Så det var bara att balansera med våra resväskor upp för den slingrande trappan i det gamla viktorianska huset. Här fanns så klart ingen hiss. Det var skönt med en efterlängtad dusch. Är det inte alltid så att det tar tid att komma underfund med duschen? Precis som om det vore världens tekniska mirakel, hihi. 
 
Nu tog vi våra kartor och begav oss iväg för att leta upp den Botaniska trädgården. L och jag var helt överens om att den ville vi se. Jag kan rekommendera att börja din vistelse på Turistbyrån, eftersom de andra kartorna du får inte är de bästa och alla gatunamn finns inte med. För två stycken med lite sämre lokalsinne blir det inte enklare precis. 
 
Botaniska trädgården var en färgsprakande upplevelse.
 
Trots att vi inte hade de bästa förutsättningarna hittade vi dit. Det var mysigt att gå igenom de typiska raderna av bostadskvarter och till och med de mer slitna och ruffiga områdena har sin charm. 
 
Här finns det ett palmhus som var ett av de första glashusen i sitt slag på tidigt 1800-tal, en tropisk ravin, rosenträdgård och områden med skulpturer och gamla träd. Det anordnas ofta konserter och festivaler i parken. 
 
Jag kan tänka mig att det är skönt att komma hit efter en dag på stan. 
Fördelen med att resa på våren är att det är så mycket som blommar.
 
Jag gillar stan, men jag är mer en naturmänniska. Om jag hade bott i Belfast hade jag nog hängt mycket här. Folk verkade väldigt avslappnade och hade samlats runt bänkarna. Det kändes som om det var samma människor som ofta var här. Folk från de närmaste kvarteren.
 
Men också som ett typiskt "studentställe" och på en äng höll folk på med sportaktiviteter. Även fast det inte var så varmt så satt det folk lite överallt i gräset. 
 
Det finns mycket att utforska så ta dig tid att se dig omkring. 
 
L och jag har ju bara några få intensiva dagar, men vi fick i alla fall en liten blick av den fina parken. Vi var också lite frusna så vi begav oss vidare ut på stan.
 
Vi fortsätter vår resa i Belfast ...
 
Tusen kramar
 
Phyllis Andersson
 
 
 
Angelica Wåhlin
2018-06-08 @ 13:26:17
URL: http://angelicawahlin.se/

Botaniska ser otroligt vackert ut! Älskar också att du lade märke till naglarna :)

Svar: Tack! Jag ska erkänna att jag var lite avundsjuk, haha. Jag gillar själv att ha fina naglar. :-) Ja, det var otroligt vackert där så man kan lätt spendera några timmar i parken.
ByPhyllis

emma
2018-06-08 @ 16:36:59
URL: http://nouw.se/islycka

åh vad fint!

Svar: Tack! Det var verkligen fint! Vi hade tyvärr få intensiva dagar i Belfast och jag hade velat utforska den mer. Gärna de gamla träden och skulpturerna som nästan lät lite magiskt. :-)
ByPhyllis




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

byphyllis.blogg.se

Mitt smeknamn när jag var liten var Phyllis, därav namnet Byphyllis. Jag är en kvinna född -66 som vill skriva och inspirera med min "Nystart i livet"...

RSS 2.0