Sightseeing i Belfast

I maj hade jag och en väninna några intensiva dagar i Nordirland. Det blev inte att jag bloggade något när vi var där, men nu i efterhand så märker jag att det hade varit lättare. Som tur är så har jag bilderna därifrån som gör det lättare att minnas vad vi gjorde.
 
I det senaste inläggen har jag skrivit om vår resa och här fortsätter den! 
 
Jag gillar verkligen bibliotek och bokhandlare. Det gör mig lite andäktig. :-)
Hittar L något spännande i arkiven?
 
Efter vår efterlängtade irish coffee fortsatte vi ut på stan och regnet hade minskat som tur var. Vi besökte "The Linen Hall Library" som är från 1788 och Belfast äldsta bibliotek. 
 
Den äldsta boken är från 1490 och den heter: "De Anima" skriven av en österländsk läkare. Den handlar om hälsa och välbefinnande. Tänkte man på det redan på den tiden? Den hade jag velat läst! Fast jag är tveksam om du kan hitta den på Bokus?
 
Jag slog upp en bok och jag hittade platsen dit vi skulle åka nästa dag ...
En liten dikt också ...
 
Det här är det sista biblioteket som lever på medlemskap och gåvor i staden. Belfast kallades en gång för "Linenopolis" för alla linnefabriker som fanns där. Då förstår man vad namnet på biblioteket kommer ifrån. 
 
Vi fortsatte vidare och det blev ett besök på Turistbyrån. Det var utanför den som den "arga mannen" dök upp. Han kanske står och lurpassar på turisterna där. Jag skrev om honom i mitt förra inlägg, men han försvann lika fort som han kom. 
 
The City Hall. Här stod tidigare "The Linen Hall Library." 
 
Jag kände mig fortfarande lite illa till mods när vi kom in i "The City Hall." Jag minns att mannen som verkade ha hand om alla besökare tittade lite extra på mig och såg bekymrad ut. Han frågade: "Hur är det"? Haha, såg jag så ledsen ut. 
 
Bara att komma in här tog andan ur en, så vackert det var! Den omtänksamma mannen hade fullt upp med att fotografera grupper. 
 
Förutom att bli fotograferad, så kan du vara med på en guidad visning här. 
Alla dessa vackra fönster.
 
Det är väldigt fint runt omkring "The City Hall." Ett bra ställe att ta med sitt kaffe till och sätta sig på en bänk eller på gräsmattan. "The City Hall" är också ett väldigt bra riktmärke i staden. Den var en av våra första "hållpunkter" när vi skulle hitta hem första dagen.
 
Precis bakom detta område ligger shoppinggatan. Idag blev det ingen shopping för oss. Vi fortsatte på andra äventyr. 
 
Tusen kramar
 
Phyllis Andersson
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

byphyllis.blogg.se

Mitt smeknamn när jag var liten var Phyllis, därav namnet Byphyllis. Jag är en kvinna född -66 som vill skriva och inspirera med min "Nystart i livet"...

RSS 2.0