Njuta av livet

Har ni tänkt på att alltid när du ser en amerikansk film så ingår det ett budskap? I alla fall i de "smöriga" som jag brukar se när jag vill koppla av och mysa en söndag kväll. I helgen såg jag en sån film. Det var en "julfilm" där en familj som inte var lycklig blev insnöad i bergen.
 
Det var bland annat pappan som bara brydde sig om sitt jobb och pratade i mobiltelefonen hela tiden. En tidig morgon knackade det på dörren och det var en familj som hade fått stopp på sin bil. Det var storm ute så den andra familjen tog hand om dem och de fick bo där några dagar. Givetvis hjälpte familjen som kom på besök till att lösa deras problem.
 
Vilken vacker måne det var igår!
 
Visst det är bara film men den kanske har sin poäng i alla fall. Det är ungefär som när du har problem med din dator. Du ber en kollega om hjälp och det räcker med att de ställer sig bredvid dig och plötsligt så fungerar det. Det enda som behövs är kanske ett par ögon till. :-)
 
Förutom de uppenbara budskapet i filmen, så finns det kanske något mer. Kan det vara att vi inte ska vara rädda att släppa in andra i våra liv och att inte vara rädda att be om hjälp? Att öppna våra hjärtan?
 
Vad som kom fram senare i filmen var att de som kom på besök egentligen hade dött i en bilolycka. Det gjorde det lättare att förstå en del "kloka saker" som de sa: 
 
Ibland leder de svåraste vägarna till de bästa platserna.
Njut av varje ögonblick!
Njut av livet!
 
 
Att njuta av livet är självklart, men vi kanske behöver påminnas om det? Att tänka efter och njuta av varje ögonblick. Idag är det min sista dag på det nuvarande uppdraget och då ska jag välja att vara glad istället för sorgsen!
 
De hade en lek där de skulle välja ett ord för att beskriva sig själva. Prova! Det är inte så enkelt... Kan det gå att definera sig själv med ett ord? Det kan vara ett sätt att lära känna varandra och sig själv. 
 
Jag växte upp med amerikanska musicals, såpoperor, deckare som Magnum och Columbo, Dallas... Kanske är det den känslan som jag gillar. Det glada, okomplicerade och de lyckliga sluten. Det är väl så du önskar att livet alltid kunde vara, hihi. 
 
Vad behöver du just nu? Jag har satt upp en lapp i mitt kök där det står: Njut av varje ögonblick! Ha kul! Jag tänker ofta på det, men när jag som mest behöver det så verkar jag glömma bort... Det gäller att fortsätta att påminna sig själv!
 
Tusen kramar
Phyllis Andersson
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

byphyllis.blogg.se

Mitt smeknamn när jag var liten var Phyllis, därav namnet Byphyllis. Jag är en kvinna född -66 som vill skriva och inspirera med min "Nystart i livet"...

RSS 2.0