Belfast castle

Tänk att vi fortfarande bara befann oss på dag två i Belfast. När jag har varit ute på rundresor brukar jag inte lägga så många dagar i städerna. Jag vet att jag brukar bli nöjd ganska fort, men jag kände att vi hade behövt minst en dag till i Belfast.
 
Det är bara att erkänna att jag skulle ha läst på mer eller i alla fall ha en plan på vilka sevärdheter som jag ville se. Men är det inte alltid så att man är "efterklok?"
 
Regnet fortsatte den här dagen. En fläck på min kameralins som du kan se på mina bilder är minnet av det. Vi hade vissa idéer innan om vad vi ville se och slottet var en av de sakerna.
 
För mig kändes det som en lättnad att stå här och blicka ut över slottet och staden i bakgrunden. 
Kanske lite som en frihetskänsla ...
 
Om du har mer tid än vad vi hade kan du promenera upp hit. Tänk bara på att det tar tio minuter med taxi, fast jag tycker att det kändes som det tog längre tid när vi åkte. Du får en otroligt vacker vy över staden och du kan också bege dig ändå högre upp till "Cave Hill." Då får du se slottet ovanifrån. 
 
Det finns även vandringsleder i Cave Hill County Park. Hop-on-hop-off bussen går också hit. Den som jag rekommenderade att ta en tur på. Ett bra sätt tycker jag att snabbt få en överblick av en stad.
 
 
L letade efter de "nio katter" som finns gömda i trädgården. Jag läste på en resblogg att den kallas för "Cat garden" och att besökarna kommer att ha lycka så länge som det bor en katt där - helst en vit. De består både av mosaik och i skulptur form. Sedan har vi den "ofriserade" katten på bilden. :-)
 
Du kan få en karta i receptionen för att få hjälp att hitta alla. L hittade alla utom en. Jag gick bara runt och insöp atmosfären och fotograferade. Minsta lilla grönska och slottsmiljö får mig att bli extra lycklig. 
 
Det måste vara extra fint här en solig dag. 
Det "nya" slottet var klart 1870.
 
Båda de föregående slotten uppe på Cave hill hade brunnit ned, men skam den som ger sig. Artonhundraelva beordrade den tredje markisen av Donegall att ett nytt slott skulle uppföras på platsen och det har stått där sedan dess. 
 
Bra att det finns envisa markiser! Jag älskar slott. Ibland har jag tänkt att jag måste ha varit en slottsfru i ett tidigare liv, eller en piga, haha. Semester med ett slottsboende i England hade varit mysigt. 
 
Har du någonsin sett en stressad katt? Vi kanske har lite att lära av dem?
 
Trots regnet var det härligt att strosa omkring runt slottet och i parken. Likväl som musik och dans på någon av Belfast pubar, så är detta ett skönt avbrott från alla intryck i staden. 
 
Vi fortsätter vår slottstur ...
 
Tusen kramar
 
Phyllis Andersson
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

byphyllis.blogg.se

Mitt smeknamn när jag var liten var Phyllis, därav namnet Byphyllis. Jag är en kvinna född -66 som vill skriva och inspirera med min "Nystart i livet"...

RSS 2.0