ByPhyllis

Sunt förnuft
Vad kan du göra för att helgerna ska upplevas som längre? Ska du göra mycket eller lite?
 
Jag känner mig fortfarande inte helt kry efter influensan så det blev en lugn helg. Den här veckan tänker jag börja ta små promenader i alla fall och jag har bokat in en del saker. Tänk att träning kan vara så motigt, men när du inte kan så längtar du, haha. 
 
 
När du inte rör på dig så brukar små skavanker dyka upp. Kanske lite ryggont, spända axlar och nacke.
 
Jag har plötsligt fått problem att sova. Det kom från ingenstans. Jag kan gissa att det kan bero på en vecka i horisontellt läge med influensan och sedan efter det mycket stillasittande. Kanske kan motion göra susen? Jag har också börjat dricka te på kvällarna som kan ha påverkat.
 
 
Visst kan det vara så med skavanker att du vänjer dig. Till slut så blir det där ryggontet ett normalt tllstånd. Jag har lagt mig till med en del sådana "tillstånd", men nu känner jag att jag behöver ta tag i dem. Jag är rädd för att bli kallad hypokondriker, fast om du inte tar tag i det så kan "listan" bli lång till slut.  
 
Det är mycket som kan bli bättre med bra mat, att du rör på dig och god sömn. Ja, alla de där självklara sakerna, men som vi lätt glömmer bort eller förtränger. Det är lätt gjort att komplicera saker med dieter till exempel fastän vi innerst inne vet att det inte finns några genvägar.
 
Hundägare i samtal ...
Du kan uttrycka dig på olika sätt ...
 
Tänk att det ska vara ett så stort motstånd att röra på sig. Jag hörde nyligen att det är genetiskt. Våra förfäder fick kämpa hårt för att få mat och därför strävade kroppen efter vila. Idag behöver vi inte kämpa så mycket. Vi går till ICA och handlar eller tar bilen till närmaste butik. Det är inte konstigt att generna förvirrar vår kropp, hihi. 
 
Jag tycker om att röra på mig, men jag gillar mest att vara utomhus. Visst är det härligt med alla utegym som börjar poppa upp lite överallt! Vad gillar du? Vad är det som kommer lättast för dig? Tänk ut en veckas "drömträning" med både nytta och nöje och som om allt vore möjligt.
 
Min drömvecka hade varit en blandning av joggingturer, styrketräning, yinyoga, simning, dans, promenader och meditation. 
 
Du kan göra det enkelt och gå av en hållplats tidigare om du pendlar så får du in promenaden i din vardag. Varför inte köra meditation på morgonen? Vi har en balansplatta på jobbet som gör det lite roligare att stå upp. På den kan du till och med göra lite squats!
 
Mörkret kan ställa till det, men det är vackert också.
 
Allt kanske bara handlar om "sunt förnuft". Att lyssna på sin kropp och känna efter vad just du behöver och vad som gör dig glad. 
 
Tusen kramar
 
Phyllis Andersson
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lars Gustafsson

Phyllis ovett vad jag gör så swishar helgerna bara snabbt förbi. Hoppar du återhämtar dig snart. Men en riktig influensa tar styggt på kroppen. Tålamod och sakta far så är man igång igen. Mina två första veckor här var en mardröm, feber ränneskita och familjeomständigheter då tog ned mig helt. Men nu någon månad efteråt så flyter all på igen. Mina skavanker har😢 släppt nästan helt. Lite skit måste man ha kvar. Annars har jag ju inget att klaga på👍👍👍

Svar: Tack för inspirationen att släppa på konventionerna. När något är jobbigt så brukar jag tänka att så här kan det ju inte vara för evigt utan det går över. Efter regn kommer sol, det är väl härligt! :-)
ByPhyllis

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress