Självledarskap

Har ni också varit med om att ni har en massa böcker på gång som ni vill läsa och att det är svårt att välja? Eftersom jag ska ut och resa i år så vill jag läsa på om Belfast och Nordirland och USA. Samtidigt så läser jag en bok av Mia Törnblom som heter "Ta plats."
 
Jag är femtioplus och ändå finns det sådana självklara frågor i boken som jag inte kan svara på. Här kommer några exempel.
 
Det är viktigt att ta ansvar för sig själv och göra rätt för sig. I så fall gör människor det? Gör jag det?
 
Det är alltid fel att ljuga. Vad är sanning och vad är egentligen ärlighet? När ljög du senast? Varför gjorde du det?
 
Hälsan är viktigast av allt. Vad betyder ordet hälsa för dig? Känner du dig hälsosam? Vad innebär fysisk hälsa för dig? Vad innebär mental hälsa för dig?
 
Lite grått ute, men ändå vårkänslor. Härligt!
 
Det är många frågor du ställs för i boken. För mig är det intressant att inse hur lite jag känner mig själv. Då kan jag samidigt förstå hur svårt det är "att ta plats."
 
Något jag inte har tänkt så mycket på är vilka värderingar jag har. Jag tänker mycket med hjärtat till och med när jag ska rösta.
 
Mia skriver om självledarskap och att det enklaste sättet att börja är att göra en slags inventering för att medvetandegöra vilka vi är och vad vi vill. 
 
Tänk vad viktigt det är med konst. Den här installationen gör mig glad. 
 
Det märkliga är att den första frågan har jag svårt att svara på, men jag vet vad jag vill. Jag har mina drömmar och mål. 
 
Mia skriver: "När vi bestämmer oss för att uppnå något, när vi beslutar oss för att det ska bli så, när vi tar eget ansvar och själva tar kontrollen över våra liv, det är då det börjar hända saker! Det är då vi tar plats på vårt sätt. Det är då vi kan nå den där drömmen och komma i kontakt med det vi önskar att vi kunde göra eller borde ha gjort."
 
Igår var jag och klippte luggen. Kanske har jag hittat min frisörsalong och jag slipper åka till Malmö? Hihi. 
 
Jag kom till en insikt när mamma var på besök. Det var under påsken och vi skulle laga mat och ta med oss till min bror. Vi tog en långpromenad på förmiddagen. Det blev bokstavligen en långpromenad som varade i tre timmar. Då vilade vi efter vägen och tog en kort fika.
 
Det var en underbar runda och vi njöt av solen, men vi orkade inte laga mat när vi kom hem. Morgonen därpå fick vi göra maten istället. Det blev inte den mysiga och lugna morgonen som vi hade planerat. 
 
Träning på gång! Nu behöver jag inte sätta upp luggen på ett tag. 
 
Jag älskar långpromenader. Det rensar hjärnan och får mig att må bra. Men vad är det som jag då inte gör istället? Jo, det som jag behöver göra för att nå mina mål. Varje helg är det samma sak, det känns som om jag inte kommer någon vart. 
 
Kanske får jag nöja mig med kortare promenader i fortsättningen, i alla fall tills jag har skaffat "Bosse" som jag skrev om i förra inlägget.
 
För att kunna köpa Bosse behöver jag ta tag i saker om jag inte ska vara på samma plats om ett år. Det är ju så att när du säger ja till något så säger du nej till något annat. 
 
En bild som jag tog för det fina ljusets skull.
 
Jag avslutar med en text från Mia som jag "hittade på" i mitt förra inlägg. Här kommer det riktiga!
 
"En sak har jag lärt mig. När jag har tagit ett stort beslut, ett kliv ut i okända världen och känslorna strömmar genom kroppen, då lyfter jag blicken och tittar stolt upp på målet. Därefter ser jag ner och letar efter vardagslivet och ser småstigarna. Jag säger: Låt inte alla detaljer skrämma dig utan ta en liten sak i taget, gå sakta framåt och lär dig på vägen. Låt inte det stora målet skrämma dig utan låt det bli en inspirationskälla."
 
Tusen kramar 
 
Phyllis Andersson
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

byphyllis.blogg.se

Mitt smeknamn när jag var liten var Phyllis, därav namnet Byphyllis. Jag är en kvinna född -66 som vill skriva och inspirera med min "Nystart i livet"...

RSS 2.0