ByPhyllis

Livshjulet
Har du några särskilda morgonrutiner? Jag läste nyligen i Jusektidningen "Karriär" om forskning som visar att du har mest viljestyrka på morgonen. Att det är då vi har mest mental ork att göra det som är viktigt till exempel träna, planera och ta beslut. 
 
Det är en av de fem tips som  Fredrik Grythberg skriver om i att "Planera in hälsa i din kalender". I dagens samhälle när det är så mycket brus så gäller det att välja sina "lärare". Fast som en känd buddistmunk sa: "Du är din egen lärare, att lära känna sig själv är viktigast..."
 
Steve jobs sa: Under de senaste trettiotre åren har jag tittat mig själv i spegeln varje morgon och frågat mig själv: Om det här vore min sista dag i livet, skulle jag vilja göra det jag ska göra idag? Och när jag har svarat nej för många dagar i rad vet jag att jag behöver ändra på något. 
 
Jag ångrar aldrig en promenad, det är livskvalité för mig... Vad är viktigt för dig?
Vi uppskattar olika saker i livet. Sån tur att vi är olika! :-) Jag vill ha vatten i min närhet...
 
Vilken morgonrutin passar dig bäst? Som Fredrik skriver "morgonen sätter ofta tonen för resten av dagen...". Vissa tränar och andra ägnar sig åt mindfulness... Vi kanske behöver våra "morgonritualer"?
 
Fredrik skriver vidare om att få kontroll över livets beståndsdelar. Han rekommenderar oss att bildgoogla på "Livshjulet". Jag hittade en bra bild och text här! Eftersom jag inte har en skrivare så får jag rita av den! Du kan gradera de olika områdena efter hur bra de känns och då blir det tydligt vad du behöver förbättra. Ta en sak i taget och framför allt det som känns viktigast för dig just nu! :-)
 
Det är bra att ha en harmonisk grund att stå på med familj, vänner, partner, din hälsa och ett bra jobb...
Jag kör ett yogapass... En aha känsla för mig var att hitta andningen, den kan göra underverk!
 
Fem tips från Fredrik Grythberg:
 
"Logga din tid", var tar din tid vägen? Skriv ner vad du gör timme för timme under några dagar.
 
"Veckan har totalt 168 timmar", planera hela veckan och inte dag för dag. Om du känner dig stressad av ditt heltidsarbete, se till att inte göra "allt" varje dag som städa, träna och köra barnen till aktiviteter. Sprid ut dina aktiviteter.
 
"Morgonenergi", där kom den som jag började mitt inlägg med! :-)
 
"Planera helgen", att planera in något kul!
 
"Motverka söndagsångesten aktivt", planera in något kul på söndagskvällen. 
 
Jag citerar Ana Londono som jag skrev om i ett tidigare inlägg...:
 
"Att välja det rätta framför det lätta".
 
Tusen kramar
Phyllis Andersson
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress