En kulturdag

I lördags vaknade jag i Malmö igen! :-) Våra planer för dagen var att åka Öresund runt. Biljetten kostar tvåhundrafemtio kronor och då gäller den i fyrtioåttatimmar. Du kan bara åka åt ett håll så vi började med Helsingborg och därefter färjan till Helsingör. Min väninna bor några minuter från en tågstation så det var väldigt bekvämt. Tänk på att ha med dig legitimation som du måste visa när du åker över Öresundsbron och in i Sverige igen! 
 
 
 
Helsingör är värt ett besök. Ett tips är att lämna huvudgatan och bege dig in på smågatorna. Här finns det mycket att upptäcka! På Seveneleven på stationen kan du fråga om vilket tåg du ska ta. Det är inte lika bra skyltat här som i Sverige!
 
Vi åkte till Rungsted kyst för ett besök på Karen Blixens muséum. Här hade ingen av oss varit tidigare. Det är ett spännande  livsöde och jag blev intresserad av att läsa någon av hennes böcker. 
 
Innan du kom fram så kunde du gå igenom en fin park där Karen Blixen också ligger begravd.
Vi besökte en riktig genuin dansk "kro" där det blev rödspätta på rågbröd. 
Från lugna Rungsted kyst till Tivoli i Köpenhamn.
 
Jag som längtar efter julen fick uppleva julstämningen på Tivoli i ett överflöd! Även fast jag har bott halva mitt liv i Skåne så var det första gången. 
 
Fina hjärtan i ett träd. 
 
Efter tivoli så tvekade vi om vi skulle leta efter något ställe där de spelade musik. Det slutade med att vi tog tåget hemåt. Vi kände oss nöjda med vår "kulturdag" i Danmark! Jag skulle resa hem dagen efter och klok som du blir på "äldre dagar" haha så tänker du till... för det mesta i alla fall!
 
Tusen kramar
Phyllis Andersson
 
 
 
 
 
 
 
Lars Gustafsson
2017-11-23 @ 10:35:59
URL: http://nykterfyllekaja.blogg.se/

Tack för dina vackra bilder igen. Du har gåvan. Så spännande att följa dig på din resa. Ja Karen Blixen. Du har väl sett Sidney Pollaks film om Karen "Itu of Africa" med Meryl Streep och Robert Redford i huvudrollerna En fantastisk beskrivning av Karens liv i sitt älskade Afrika Böckerna är ju alltid outstanding mer än film, så klart

Svar: Du är bra på att sprida glädje. :-) Ja, jag har hört att filmen inte ens är så lik boken... Det var så länge sedan jag såg den så det är kanske dags att se den igen. Du kan se den bara för skådespelarnas skull!
ByPhyllis




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

byphyllis.blogg.se

Mitt smeknamn när jag var liten var Phyllis, därav namnet Byphyllis. Jag är en kvinna född -66 som vill skriva och inspirera med min "Nystart i livet"...

RSS 2.0