Karlsgården

Min "sömnbrist" kom ikapp mig idag. Jag har upptäckt hur viktigt det är att sova och jag får nog tänka på att jag behöver sova fler timmar än jag tror... Det blev i alla fall en tur till Järvsö och till Hälsingegården Karls bondarv, eller Karlsgården som den också kallas. 
 
Gården ligger kvar på sin ursprungliga plats i byn Bondarv fyra kilometer söder om Järvsö.
 
Gårdarna låg visst väldigt tätt och Karls ligger vägg i vägg med grannen Oljons. Det gäller att man var vänner då! Idag finns det fem gårdar kvar av de åtta som fanns på 1500-talet. 
 
 
 
Karl har behållit sin ålderdomliga kostym och du kan se hur en Hälsingegård kunde se ut innan de byggdes på och målades röda. Gården levde fortfarande under första halvan av 1800-talet. År 1833 hölls det sista bröllopet på gården och deras son Jonas kom att bli den sista brukaren av jorden. 
 
Tänk alla som har suttit på denna. Vad tyst det måste ha varit på den tiden utan alla bilar...
En enkel men ändå vacker farstukvist.
Någon som är ute och rider. De är ganska rofyllt här idag också. 
 
När Jonas dog i slutet på 20-talet såldes gården på auktion. Alla var bara intresserad av marken, så gården fick vara ifred. Sedan gjorde Hembygdsrörelsen sin entré på 30-talet. 
 
Två filmer har spelats in här: All jordens fröjd och Driver dagg faller regn. Den kan du se på Youtube:
 
 
Tänk vad annorlunda det var på den tiden, ändå är det inte så länge sedan...
 
Det blev en fika inne i ett av husen. Mamma tyckte om den gamla spisen. 
Gården bredvid var till salu... Tyvärr är det visning samma dag som vi åker till Stockholm. 
 
Jag vill köpa ett sommarställe, men jag tror att när rätt ställe dyker upp så känner jag på mig det. 
 
Nu ska vi fortsätta att njuta av de vackra omgivningarna :-)
 
Tusen Kramar
Phyllis Andersson
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

byphyllis.blogg.se

Mitt smeknamn när jag var liten var Phyllis, därav namnet Byphyllis. Jag är en kvinna född -66 som vill skriva och inspirera med min "Nystart i livet"...

RSS 2.0